SV Group Rješenja Disaster Recovery

Disaster Recovery

Implementacija kontinuirane raspoloživosti u informacijskim sustavima i mogućnost nastavka rada u izvanrednim okolnostima (Disaster/Recovery)

Implementacija kontinuirane raspoloživosti i mogućnost nastavka rada informacijskog sustava u izvanrednim okolnostima je ključni faktor za za učinkovito i uspješno poslovanje svake institucije ili poduzeća.

Prema jednoj studiji (Bush, Kugel sa Sveučilišta Minnesota, SAD) nakon doživljene katastrofe 25% kompanija odmah bankrotira, 40% bankrotira u roku od 2 godine, a manje od 7% ih uspije opstati na tržištu.

Raspoloživost sustava

Tri pojma opisuju koncept raspoloživosti sustava: visoka raspoloživost, kontinuirani rad i kontinuirana raspoloživost.

Rezultat su sljedeći dokumenti:

  • Visoka raspoloživost

Visoka raspoloživost je svojstvo sustava da opsluži svoje korisnike tijekom definiranog perioda rada sa zadovoljavajućom ili dogovorenom razinom usluga.

Period rada kao i definicija ‘zadovoljavajuće’ razine usluga je utvrđena u obvezama pružitelja usluga ili ugovorena između korisnika i pružitelja usluga (engl. SLA – Service Level Agreement tj. Ugovor o razini usluga).

Raspoloživost iznad 99.7% (26 sati prekida tijekom cijele godine) se smatra visokom raspoloživošću, međutim u današnje vrijeme sve više se zahtijeva raspoloživost od 99.999% (5 minuta prekida tijekom cijele godine).

  • Kontinuirani rad

Kontinuirani rad je svojstvo sustava da pruža usluge korisnicima cijelo vrijeme, i danju i noću, bez planiranih prekida za potrebe održavanja sustava ili podataka.

Očito je vrlo teško provoditi održavanje ili izmjene sustava koji bi trebao neprekidno raditi. Sustav može neprekidno raditi bez preventivnog održavanja, međutim njegova raspoloživost tada ne može biti tako velika koliko bi trebala biti jer može doći do češćih neplaniranih prekida.

  • Kontinuirana raspoloživost

Kontinuirana raspoloživost je svojstvo sustava da istovremeno ima visoku raspoloživost i da neprekidno radi. Sustav mora biti dizajniran tako da njegovi korisnici ne primijete posljedice niti planiranih niti neplaniranih prekida.

Ovaj cilj se možda izgleda teško ostvariv budući da hardverske i softverske komponente nisu raspoložive 100% i da se moraju održavati. Rješenje zato mora sadržavati hardver, softver i procedure koje će korisniku prikriti prekid rada. Takvo rješenje mora omogućiti brzi nastavak rada nakon prekida tako da korisnik niti ne primijeti da je došlo do prekida. Dizajniranje i implementacija takvog rješenja nije nimalo lak zadatak i podrazumijeva znatne napore i materijalna sredstva.

Rad u izvanrednim okolnostima

Što je prekid rada informacijskog sustava zbog izvanrednih okolnosti (engl. ‘disaster’)?

Pod tim podrazumijevamo neplanirani događaj (požar, poplava, zemljotres, sabotaža, eksplozija, teroristički napad, ispad električnog napajanja, urušavanje zgrade, štrajk, kvar na računalu, kvar diskovnog podsustava, ljudska greška, itd.) koji za posljedicu ima prekid poslovnih funkcija u nepoznatom vremenskom trajanju.

Nastavak rada u izvanrednim okolnostima (engl. ‘disaster recovery’) je postupak omogućavanja rada poslovnim funkcijama s pričuvne lokacije.

Odnos kontinuirane raspoloživosti i nastavka rada u izvanrednim okolnostima

Sve komponente koje omogućavaju kontinuiranu raspoloživost informacijskog sustava su uobičajeno smještene u istom objektu. Na taj način objekt sam po sebi postaje potencijalno mjesto ugrožavanja rada sustava pa prema tome , bez obzira na dizajn sustava za kontinuiranu raspoloživost , izvanredne okolnosti (požar, poplava, itd.) mogu uzrokovati prekid rada cjelokupnog sustava. Rješenje mora predvidjeti nastavak rada s pričuvne/alternativne lokacije.

Što sve uključuje uspješan nastavak rada u izvanrednim okolnostima?

Slika 1. prikazuje što je sve uključeno u uspješan nastavak rada nakon izvanrednih okolnosti – to je puno više od kopiranja podataka.

Da bi nastavak rada bio u potpunosti uspješan, trebaju biti raspoložive sve dodatne poslovne funkcije (infrastruktura, hardver, softver, komunikacije, aplikacije, mrežni administratori, menadžment, programeri, operativa).

Iz navedenog proizlazi da nastavak rada u izvanrednim okolnostima nije samo tehničko, već i poslovno rješenje.

Odgovornost za projekt

Neovisno o mnogim tehničkim aspektima koji su uključeni, planiranje kontinuirane raspoloživosti i nastavka rada u izvanrednim okolnostima je odgovornost organizacije/institucije u cjelini, a ne primarno odgovornost službe za informacijski sustav. Naime, razlog za investiranje u odgovarajuće rješenje je poboljšanje cjelokupnog poslovanja.

Odluka o odgovarajućoj strategiji za rješavanje kontinuirane raspoloživosti i nastavka rada u izvanrednim okolnostima može zahtijevati:

  • velike investicije i njihovu opravdanost (npr. novi objekti, proširenje komunikacijskih veza, dodatni informatičko-telekomunikacijski resursi)
  • analizu važnosti i prioriteta pojedinih poslovnih funkcija veće promjene u informatičkoj ‘kulturi’ (nova pravila za razvoj aplikacija, operativni rad i sl.)
  • svjesno prihvaćanje preostalih rizika (Ne postoji stopostotna zaštita. Svako rješenje je određeni kompromis. Poslovodstvo/uprava mora biti upoznata sa preostalim rizicima i mora ih eksplicitno prihvatiti)
  • podršku poslovodstva/uprave u strategiji rješavanja.

Prema tome, iako je planiranje i implementacija rješenja prvenstveno zadatak informatičara, ono ipak mora biti pokretano i vođeno od strane najvišeg poslovodstva/rukovodstva.

Za implementaciju ovog projekta SV Group koristi slijedeće hardversko/softverske komponente:

a)    Hardverske

  • IBM Servere (System z,  Power system, xServeri)
  • IBM Storage
  • SAN, LAN i DWDM uređaje

b)    Softverske

  • FlashCopy
  • PAV
  • XRC
  • PPRC
  • IBM Metro Mirror, Global Mirror
  • XRC Performance Monitor (5655-J23)
  • TDMF for z/OS
  • DFSMS (dss+hsm)
  • System Automation for z/OS
  • Tivoli NetView for z/OS
  • Tivoli Storage Manager – grupa proizvoda
  • DB2 UDB
  • TPC for Replication
  • GDPS

SV Group d.o.o. izrađuje i implementira projekte kontinuirane raspoloživosti i nastavka rada informacijskog sustava u izvanrednim okolnostima prema sljedećem sadržaju.

SV Group njeguje dugoročan, stabilan poslovni odnos sa svojim korisnicima,
partnerima te cjelokupnom društvenom zajednicom.

kontakt